Spiser meget sparsomt af flaske

1. september 2014

Alder:
5 mdr.

Spiser meget sparsomt af flaske

Hej Helen,

Jeg skrev til dig for er par uger siden, ang min dreng som spiste meget sparsomt af sin flaske, hvilket stadig er tilfældet.

Lægen har set ham og er ikke bekymret. Han er glad, tisser, har afføring hver eller hveranden dag, sover godt om natten, han udvikler sig som han skal. Han siger at jeg jo ikke kan gøre mere end det jeg allerede har gjort.

Jeg får kun 500-700 ml i ham i døgnet. Og det er endda med en smule tvang, jeg går rundt med ham imens, synger for ham, skærper ham for lyd og lys osv. Jeg søder hver flaske, 200 ml mme, med en tsk sukker med top. Så kan jeg være heldig han tager 100-120 ml. Hvis det ik er sødet, tager han 50-80 ml. Har prøvet at tilbyde ham flaske en gang i timen. Men også prøvet at lade ham blive rigtig sulten så der går 3-4 timer i mellem, men det er det samme. Har nu også prøvet brikkerne med færdig mme.

Han blir 6 mdr i næste uge. Og der vil jeg jo starte op på havregrød til morgenmad. Min kæreste mener at nu han er rigtig glad for grød og mos, bør vi give ham mere af det, nu han ikke drikker det mælk han burde. Jeg er dog lidt tilbageholdende med det og gir ham stadig kun max 3/4 dele. Min kæreste mener at jeg nærmest sulter ham, nu jeg ikke vil overdynge ham med grød og mos. ...

Annonce

... Men jeg ved hvor vigtig mælken og væsken er for ham. Bør jeg tilbyde ham større mængder? Det hjælper alligevel ikke at holde grød og mos på et lavt niveau.

I nat vågnede han slet ikke for at få sin ene flaske. (Som beskrevet i mit tidligere brev, kan jeg kun få ham til at drikke den ene gang, ved 3-4 tiden). Jeg var ikke vågnet af mig selv som jeg plejer og vågnede helt rundt på gulvet kl 6.15. Løb ud og lavede en flaske, og gav ham den mens han stadig sov. Her drak han 150 ml som han plejer om natten/tidlig morgen. Men var jeg ik vågnet, havde han ik fået mælk hele natten siden kl 19.30 aftenen før.

Er det ok at fortsætte med at søde mælken i flasken for at få ham til at spise mest muligt?

Bør jeg give større mængder mad?

Kunne man evt lave hans grød kun på mme og mel? Har mme godt af at blive varmet op ved så høje temperaturer?

Når han skal til at ha havregrød, laver jeg den på vand og blander mme i til sidst (opskrift fra din bog), men kunne man også udelukkende lave havregrød på mme?

Skal jeg bare acceptere at sådan er det bare? Bare underligt når han de første 3-4 mdr spiste alt for meget og tog for hurtigt på.

Han vejer 10.1 kg. Han har hverken tabt sig eller taget på på 3 uger.

Hilsen en pylremor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika